Ada Sifat Sombong, Jangan Harap Boleh Masuk Syurga!

Dari Abdullah bin Mas’ud ra dari Nabi Muhammad SAW, baginda bersabda: “Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada sifat sombong walaupun hanya sebesar atom.”

Ada seorang laki-laki berkata: “Sesungguhnya seseorang itu suka memakai pakaian yang bagus dan sandal/sepatu yang bagus pula.” Nabi Muhammad SAW kembali bersabda: “Sesungguhnya Allah itu indah, suka pada keindahan. Sombong itu menolak kebenaran dan merendahkan sesama manusia.”
(Hadis Riwayat Imam Muslim)

Sebagai manusia, kita sebenarnya tidak memiliki apa-apa, semua yang kita miliki di dunia ini adalah titipan dari Allah. Dan kemampuan, kepintaran, kepandaian, kecantikan dan atau ketenangan yang kita miliki. Semua itu adalah dari Allah, karunia Allah, kerana itu, sangat tidak patut kita berbangga diri, merasa diri kita memiliki kelebihan dari orang lain dan menjadikan kita ujub atau sombong.

Sedarilah sangat mudah Allah SWT dapat mencabut semua kurnia-Nya itu pada kita, mengambil harta kita, kepintaran kita, kecantikan dan ketenangan kita. Allah boleh saja dengan mudah mendatangkan musibah yang merampas segala yang kita banggakan / sombongkan.

Dan Allah SWT boleh dan sangat mudahnya mengalihkan perhatian hamba-hamba-Nya dari kita, hingga menjadikan kita, yang tadinya seorang hamba yang tenang dan dikagumi banyak peminat, kini menjadi hamba yang ditinggalkan. Dan dengan kuasa-Nya Allah boleh saja dengan mudah dalam sekejap mata menariknya kembali apa yang Dia kurniakan. – Ustaz Abu Basyer

Add Comment