Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Inilah Kelebihan Memilih Calon Isteri Yang Jarang ‘Make Up’

Banyak kes lelaki tertipu setelah berkahwin, rupanya wajah cantik yang selama ini dikagumi hanya sekadar make up sahaja. Dan baru diketahui setelah isteri mencuci make up yang tebalnya berinci-inci di hadapannya.

Astaghfirullah. Oleh sebab itu, jika ingin mencari seorang perempuan untuk dijadikan isteri, pilihlah yang berani tampil tanpa make up keluar rumah, mengapa? Ini 5 kelebihannya:

1. Mempunyai sifat seadanya dan tidak mengada

Walaupun tidak semua perempuan tanpa make up bersifat seadanya, dan tidak semua perempuan bermake up bererti tidak seadanya, tapi kecenderungan seperti itu.

Selain itu perempuan yang tahap pergantungan pada make up sudah amat parah, malah ke restoran mamak sebelah rumah pun lukis kening dulu, aduh.

2. Keyakinan diri tinggi, yang dinilai dari dirinya

Bukan hanya persoalan rupa paras, tapi juga akhlak dan keupayaan seorang perempuan yang boleh tampil tanpa make up, ertinya menyedari kecantikan sebenarnya bukan di wajah, melainkan pada akhlak dan kemampuan/prestasinya.

Mungkin dia hanya memerlukan make up untuk waktu tertentu sahaja, tidak perlu sampai setiap hari.

3. Lebih jimat

Wahai lelaki, ketahuilah berapa harga satu lipstik ternama, ada yang sampai ratusan ringgit.

Gincu tidak cukup hanya satu warna pastinya, pembayang mata juga dijadikan koleksi pelbagai warna, blusher, maskara, foundation dan concealer pun sekurang-kurangnya warna gelap dan terang untuk contouring.

Belum lagi make up remover, milk cleanser, dan face toner untuk membersihkan make up setiap malam.

Memilih seorang perempuan yang jarang make up akan membuat rumah tangga lebih jimat perbelanjaan, cukup rawatan kecantikan yang sederhana saja dari bahan-bahan semulajadi.

4. Tidak banyak tuntutan

Seorang perempuan yang memaafkan ketidaksempurnaan wajahnya, cenderungan juga tidak akan banyak menuntut pasangannya untuk jadi sempurna.

5. Mengembara

Bayangkan kalau perempuan biasa make up diajak mengembara? Kena panas sikit takut luntur make up, sekejap-kejap perlu tengok cermin, tambah bedak, tambah lipstik, bukan?

Sebaliknya, perempuan yang jarang make up lebih senang diajak berjalan-jalan. Untuk ibadah solat pun lebih praktikal tinggal wudhu, tidak perlu mencuci make up lebih dahulu.

Semoga bermanfaat.

Add Comment